* TF Portál | HÖOK konferencia az oktatás jegyében
Home
HÖOK konferencia az oktatás jegyében

HÖOK konferencia az oktatás jegyében

November 23-án került megrendezésre a HÖOK szervezésében a „Hova tovább oktatás?” elnevezésű kerekasztal beszélgetés, melyen a köznevelés helyzetét elemezték a meghívott vendégek dr. Aáry Tamás Lajos – az oktatási jogok biztosa- vezetésével. A meghívott beszélgető partnerek között szerepelt Lányi Marietta – a Gyermekek Háza Program vezetője, Nagy Emese – a hejőkeresztúri általános iskola igazgatója, a KIP vezetője, Jánossy Zsolt – középiskolai tanár, Innovatív Pedagógiáért Egyesület elnöke, Tar József – gimnáziumi tanár, Innovatív Pedagógiáért Egyesület alelnöke.

 


A beszélgetés alkalmával számos érdekfeszítő téma előkerült. Többek között szóba jött az ideális iskola kérdése, a szorongás, feszültségmentes miliőnek a megteremtése. A meghívott vendégek egységes véleménye az volt, hogy a gyerekek csak a szorongás mentes iskolai környezetben tudnak igazán kiteljesedni, ott tudják szabadjára engedni az alkotó kreativitásukat, ott bonthatják ki igazán szárnyaikat. Mindenféle pedagógiának alapja az, hogy a gyerek szeressen iskolába járni, szeresse a tanárait, és az őket tanító tanároknak is szerethetőnek kell lenniük. A komfort érzés elengedhetetlen feltétele a hatékony, sikeres munkának mind a diák- mind pedig a tanár részéről. A gyerekközpontú iskolában magasabb hatásfokkal dolgozhat együtt diák és pedagógus. A sikerre továbbá sokkal nagyobb az esély, amennyiben a gyerek részese az alkotómunkának. Kutat, felfedez, utánanéz dolgoknak. Az iskola egy szellemi alkotóműhely kell, hogy legyen. A lokális tapasztalatok szerint is az alternatív pedagógia fontossága felértékelődött, melyet az iskolákba járó gyerekek eredményessége, közérzete is alátámaszt
A köznevelésben még mindig erősen gyökeredző frontális oktatásnak a hatékonyságát a vendégek egységesen megkérdőjelezték. Ebben az oktatási típusban ugyanis a differenciálás, az egyéni képességeknek a fejlesztése, az egyéni erősségeknek a kidomborítása, a valódi talentumnak a fejlesztése kevésbé megoldott.

Összegzésül elmondható, hogy a részvétel minden jelenlévő számára érdekes és produktív volt. Egy újfajta szemléletmódot nyitott meg a jelenlegi oktatásban standardnak számító tömegoktatás világában. A jövő testnevelő tanárainak épp úgy érdemes ezeken az elveken elgondolkozniuk, mint a 30 éve tanító Marika néninek.

 

img_3944

Uhlár Ádám

 

Leave a Comment